پل هوایی عابر پیاده

پل هوایی عابر پیاده

پل هوایی عابر پیاده به انگلیسی PEDESTRIAN BRIDGE نامیده شده که سازه ای عموما پیش ساخته است و معمولا در معابر پر تردد انسانی اجرا می شود. شرکت آرسین تک بیشتر پل های هوایی عابر پیاده را که در شهرهای ایران اجرا کرده از نوع خرپایی و با مقاطع گرد هستند . با این حال در بعضی از موارد از پل هایی با مقاطع ساخته شده از تیر و ورق استفاده کرده است .

تفاوت اصلی در این دو نوع سازه شکل ظاهری آنهاست . این بدان دلیل است که در فرآیند طراحی یک پل هوایی عابر نکته مهم تحمل سازه پل در برابر نیروهای وارده بر آن میباشد. لیستی ازاین نیروها در ذیل آورده شده است:

* نیروهای جانبی ناشی از باد

*نیروهای ناشی از بار زنده (عبور و مرور عابر پیاده از روی عرشه پل)

* نیروهای ناشی از بار مرده (وزن سازه پل)

* واکنش ناشی از تغییرات دمایی

*واکنش ناشی از زلزله

قیمت پل عابر پیاده :

قیمت پل عابر با توجه به پارامتر های مختلف تعیین می شود که در زیر به برخی از آنها اشاره می شود :

  • نوع سازه پل ( خرپایی یا تیر و ورق)
  • طول عرشه
  • محل اجرا
  • قابلیت نصب تابلو تبلیغاتی
  • وزن پل عابر پیاده
  • نوع پوشش رنگ
  • نوع مقاطع مورد استفاده در ساخت

با این حال می توان گفت جهت ابعاد استاندارد پل عابر پیاده با طرح خرپایی به ازای هر متر از طول عرشه هزینه ساخت پل هوایی بین ۵۰ میلیون تومان تا ۱۰۰ میلیون تومان متغیر بوده که شامل هزینه نصب نیز می باشد. لازم به ذکر است این مبلغ با توجه به طراحی سازه در شرکت آرسین تک و نوسانات قیمت متغیر می باشد.

قیمت پل هوایی عابر پیاده
قیمت پل عابر پیاده

 

ساخت پل عابر پیاده :

-هر نوع سازه از قبیل خرپایی یا لوله ای شکل و یا سازه ساخته شده با تیر و ورق یا سازه کابلی بایستی تحمل مقاومت در برابر نیروهای وارد شده توسط باد و وزن عابرین پیاده و سایر نیروهای اعمال شده به سازه را داشته باشد.

پارامتر زیبایی بصری سازه در درجه دوم اهمیت قرار می گیرد .

 در طراحی پل هوایی عابر پیاده و جهت سهولت در فرآیند ساخت و همچنین حمل آسان تر و کم هزینه تر قطعات عرشه تا محل نصب, سکشن های عرشه معمولا در قطعات ۶ متری و یا ۱۲ متری ساخته می شوند. توجه به ابعاد و اندازه های قطعات پل در طرح ریزی حمل و نصب از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

نوع اتصال بخش های مختلف عرشه پل به یکدیگر از نوع اتصال فلنچی اتکایی می باشد. قطر , تعداد و جنس پیچ و مهره های استفاده شده در اتصالات در مرحله طراحی و با توجه به میزان تنش موجود در هر اتصال مشخص می شود

در فرآیند ساخت از یکسری زیر فرآیند ها شامل جوشکاری CO2, برش پلاسما, برش با گاز اکسی استیلن, پرسکاری, سوراخکاری, سند بلاست و رنگ آمیزی و… استفاده می شود.

استفاده از نیروی متخصص و داشتن ساختار مدیریت کیفیت مطلوب در فرآیند ها منتج به افزایش دقت در ساخت و حذف نیاز به دوباره کاری در محل پروژه حین نصب می شود.

پل هوایی عابر پیاده
پل هوایی عابر پیاده

 

جابجایی پل عابر پیاده :

پس از ساخت قطعات پل در کارگاه لازم است این قطعات به محل نصب حمل شوند.

نکته مهم در تعیین ابعاد این قطعات قابلیت حمل و نقل آنها تا محل نصب پل هوایی با کمترین هزینه می باشد .

معمولا قطعات عرشه و ستون و پله توسط تریلر حمل می شود. با توجه به عرض ۲.۵ متری تریلر, چنانچه عرض عرشه از این مقدار بیشتر شود دریافت بارنامه ترافیکی ضروری خواهد بود.

همچنین باید در نظر گرفت که ارتفاع نهایی تریلر حاوی عرشه نباید بیشتر از ۴.۵ متر شود. ارتفاع کفی تریلر معمولا ۱.۵ متر می باشد. چنانچه ارتفاع مقطع عرشه بیشتر از ۳ متر باشد احتمالا بار ترافیکی خواهد بود.

حمل بار ترافیکی مستلزم دریافت مجوز از سازمان راهداری و اخذ بارنامه ترافیکی می باشد که خود باعث افزایش هزینه های پروژه می شود. همچنین در بارهای ترافیکی از مسیر های خاصی که توسط سازمان راهداری مشخص می شود امکان تردد خواهد بود که این خود گاهی زمان حمل قطعات پل تا محل پروژه را افزایش می دهد.

گاهی به دلیل عدم نیاز و یا وجود معارض در محل پل عابر نصب شده لازم است که پل قدیمی جمع آوری و یا کمی جابجا شود. باز کردن پل عابر قدیمی نیاز به بررسی دقیق و توجه به یک سری ملاحظات است که در شرکت ارسین تک با در نظر گرفتن تمام نکات و ملاحظات و با بکارگیری تیم نصب و جمع آوری حرفه ای اقدام به جمع آوری پل عابر می شود.

حمل پل هوایی عابر پیاده

 

رنگ آمیزی پل هوایی عابر پیاده :

-جهت جلوگیری از خوردگی و زنگ زدگی سازه پل پس از تکمیل ساخت کلیه قطعات و بخش ها ابتدا توسط ضد زنگ و سپس دو لایه توسط رنگ پوشش داده می شود . نوع رنگ مورد استفاده در نقاشی پل هوایی عابر پیاده و در پوشش نهایی معمولا از جنس زینک ریچ می باشد . مقاومت این رنگ در مقابل خوردگی بیشتر بوده و باعث عمر بیشتر سازه پل می شود .

البته جهت آستر میتوان از پوشش ضد زنگ استفاده کرد. قبل از این کار سطوح فلزی کاملا عاری از گرد و خاک و چربی و هرگونه زنگ زدگی می شود.

البته در بسیاری از مواقع با توجه به شرایط محیطی محل نصب لازم است که از رنگ اپوکسی استفاده کرد.

رنگ آمیزی پل هوایی عابر پیاده
رنگ آمیزی پل هوایی عابر پیاده

 

فونداسیون پل هوایی عابر پیاده :

با توجه به اینکه پل های هوایی عابر پیاده بر روی معابر شهری و جاده های برون شهری اجرا می شوند اجرای فونداسیون پل و مرحله نصب پل اهمیت زیادی خواهد داشت .

معمولا پل هوایی عابر دارای دو یا سه ستون در زیر هر عرشه  است که این امر نشان دهنده اهمیت دقت بالا در اجرای فونداسیون پایه هاست . پی ها کاملا در یک خط اجرا شده و در یک تراز ارتفاع قرار می گیرند . خطای بیش از حد مجاز باعث می شود عرشه پل به درستی بر روی ستون ها قرار نگیرد . مبنای طراحی فونداسیون پل های هوایی عابر ، اصل عدم واژگونی پل می باشد . با توجه به اینکه در بیشتر مواقع از سطوح جانبی عرشه پل به عنوان پایه های تبلیغاتی استفاده می شود ، بار غالب در طراحی فونداسیون پل هوایی عابر بار باد جانبی می باشد .

فرآیند بتن ریزی با توجه به نقشه ها  بوده و بر این اساس مشخصات فنی بتن از قبیل عیار و اسلامپ تعیین می گردد.

همچنین سایز آرماتور طولی و عرضی توسط حروجی طراحی پی تعیین می گردد که معمولا از میلگرد سایز ۸ و ۱۲ و ۱۶ استفاده می شود.

فونداسیون پل هوایی عابر پیاده
فونداسیون پل عابر

پل هوایی عابر پیاده بوشهر:

پل هوایی با طول عرشه ۶۰ متر با ارتفاع عرشه ۳ متر و ارتفاع ستون ۶ متر در کیلومتر ۸ بزرگراه بوشهر برازجان و در مقابل دانشکده فنی در کرانه خلیج فارس اجرا شده است.

این پل دارای رمپ ۶۵ متری با شیب ۱۰٪ جهت عبور و مرور آسان موتور سیکلت و عابر طراحی و اجرا شده است. یکی از مهمترین مشخصات این سازه اجرای آن بدون ستون میانی می باشد.

قطر لوله های اصلی این سازه ۶۰ متری ۹ اینچ  بوده که در لوله های بالایی عرشه جهت افزایش ظرفیت ممان خمشی از تیغه فلزی استفاده شده است.

 

پل هوایی بوشهر
پل بوشهر
 

نصب پل هوایی عابر پیاده :

در هنگام نصب عرشه پل هوایی عابر بر روی ستون ها با توجه به تردد افراد و وسایل نقلیه از معابربایستی نسبت به مسدود سازی موقت معبر اقدام شود. معمولا مدت زمان لازم جهت نصب عرشه بر روی ستون و به طبع آن مسدود کردن معبر بین 15 دقیقه تا 60 دقیقه می باشد . البته این زمان با توجه به نوع سازه متغیر میباشد که این خود نیازمند همکاری مراجع مربوطه خواهد بود.

پل هوایی عابر پیاده

عملیات نصب

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]