علت گالوانیزه کردن دکل

نقش چاه ارت در سیستم ارتینگ دکل
2020-07-29
فروش ویژه متعلقات دکل مهاری
2020-08-05

علت گالوانیزه کردن دکل

گالوانیزه کردن چیست ؟

گالوانیزه کردن یکی از روش های بسیار اقتصادی و مقرون به صرفه جهت محافظت فلزات در برابر خوردگی و زنگ زدگی ناشی از می باشد . به این صورت که سطح فلز به طور کامل با لایه ای از روی پوشانده می شود . طبیعتا هر چه ضخامت این لایه روی بیشتر باد مقاومت فلز نیز در برابر خوردگی بیشتر خواهد شد .

گالوانیزه گرم چیست ؟

در روش گالوانیزه گرم فلز آهن یا فولاد در حمام روی مذاب غوطه ور می شود و بدین ترتیب یک پوشش چند لایه با ضخامت یکنواخت در تمام سطح فلز ایجاد می شود . این قطعات گالوانیزه شده یک جایگزین به صرفه و مناسب برای فولاد ضد زنگ محسوب می شوند که در پروژه هایی که نیاز به مقاومت خوردگی بالا و طولانی مدت است بسیار کاربردی هستند .

۱- گالوانیزه گرم به دو روش انجام می شود :

در روش اول کویل های پیوسته در یک خط ممتد مورد پوشش دهی قرار می گیرند.

در روش غیر مداوم ورق های بریده شده را داخل حمام قرار می دهند .

۲- مراحل انجام فرایند گالوانیزه گرم :

مرحله آماده سازی : چربی زدایی و تمیزکاری ، اسیدشویی ، شستشو ، فروبردن قطعه در فلاکس مناسب و پیش گرم نمودن قطعه از جمله کارهای مورد نیاز قبل از فرایند گالوانیزه کردن می باشد . بدون تمیزکاری سطحی مناسب ، واکنش های لازم میان سطح فلز و روی مذاب انجام نمی گیرد و در نتیجه یک پوشش غیر یکنواخت ایجاد می شود .

مرحله گالوانیزه کردن : فلز آماده شده وارد حمام روی مذاب می شود .قطعات گالوانیزه شده با پوشش روی به عنوان یک جایگزین مناسب و اقتصادی برای فولاد ضد زنگ محسوب شده و بخصوص برای کاربردهایی طراحی می شوند که نیاز به مقاومت خوردگی بالا و طولانی مدت مورد نیاز است.

مرحله کنترل کیفی و بسته بندی و جابه جایی : ورق گالوانیزه شده از لحاظ کیفیت مورد بررسی قرار می گیرد و اگر پو دهی مناسب و با ضخامت یکسان بود بسته بندی و به انبار منتقل می شود .

۳- کاربرد ورق های گالوانیزه گرم :

در صنایع مختلف به خصوص اتومبیل سازی که از ورق های فولادی برای ساخت بدنه ماشین آلات و مخصوصا اتومبیل استفاده می شود .

در پروژه هایی که نیاز به مقاومت خوردگی بالا و طولانی مدت فلز است .

گالوانیزه سرد چیست؟

در روش گالوانیزه سرد پوشش دهی الکتریکی صورت می گیرد . در این روش قطعه فلز از طریق الکترولیز نمک های روی در داخل یک محلول آبی یا اسیدی پوشش داده می شود که نتیجه ی کار ظاهری سرد و براق و یک نواخت است . به گالوانیزه سرد الکترولیز هم می گویند .

تفاوت گالوانیزه گرم و سرد :

  1. در گالوانیزه گرم ضخامت روی پوشش داده شده ی سطح فلز بیشتر از گالوانیزه سرد است .
  2. گالوانیزه سرد بیشتر برای مصارف خانگی و قطعه سازی های مختلف نظیر قسمت های بهداشتی و پیچ و مهره استفاده می شود .
  3. در حال حاضر گالوانیزه گرم ارزانترین روش پوشش دهی محسوب می شود .
  4. طول عمر گالوانیز گرم بسیار بیشتر از گالوانیزه سرد است چرا که در روش گالوانیزه گرم در محل اتصال آهن و روی ترکیب شیمیایی خاصی ایجاد می شود که حتی درصورت خراشیدگی از زنگ زدگی محافظت می کند .

گالوانیزه کردن دکل خود ایستا

گالوانیزه دکل چیست ؟

گالوانیزه کردن دکل ها جهت حفاظت از دکل های مخابراتی و افزایش مقاومت آن ها در برابر خوردگی و زنگ زدگی صورت می گیرد . گالوانیزه کردن دکل های مخابراتی به روش گالوانیزه گرم انجام می شود که برای این کار همانند سایر قطعات فلزی که داخل حمام روی مذاب قرار می گیرند .

گالوانیزه گرم دکل های مخابراتی :

سکش دکل مهاری یا هر نوع دکل مخابراتی دیگری را توسط آویزهای مخصوص در داخل حمام روی مذاب غوطه ور می کنند تا تحت عملیات سانترفیوژ قرار بگیرند . از آنجا که روی در حالت مذاب دارای سیالیت بیشتری است چسبندگی بیشتری با سطح فولاد سکشن دکل ایجاد می کند.

قبل از این کار مراحل آماده سازی که شامل چربی زدایی و تمیزکاری ، اسیدشویی ، شستشو ، فروبردن قطعه در فلاکس مناسب و پیش گرم نمودن قطعه است باید انجام گیرد .

پس از گالوانیزه کردن دکل روی اضافه با روش شره گیری برداشته می شود و پس از کنترل کیفیت کار چنانچه روی اضافی باقی مانده بود توسط سنباده زن برقی یا سوهانکاری دستی از روی دکل پاک می شود .

گالوانیزه سرد دکل :

در این روش یکی پوشش تک جزئی ، به صورت مایع با ویسکوزیته بالا تهیه و به راحتی بوسیله قلم مو رنگ آمیزی ، پیستوله و یا غلطک قابل اجرا می باشد و به سهولت بوسیله یک میله فلزی یکنواخت شده و آماده مصرف می شود . استفاده از این روش به عنوان پوشش دکل های مهاری و کلا دکل های مخابراتی و خطوط انتقال نیرو باعث حفاظت و افزایش مقاومت این سازه های فلزی در برابر خورندگی و زنگ زدگی می شود .

چگونه مقدار گالوانیزه بر روی دکل را اندازه گیری کنیم ؟

در گذشته روش های بسیاری نظیر استفاده از آهن ربا جهت اندازه گیری مقدار گالوانیزه دکل وجود داشت که علمی نبوده و منسوخ شده اند . امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی از ابزاری به نام ضخامت سنج یا گالوومتر جهت اندازه گیری ضخامت گالوانیزه روی دکل استفاده می شود .

ضخامت سنج دستگاهی است که جهت بازرسی و اندازه گیری ضخامت رنگ و پوشش و ضخامت آبکاری و ضخامت گالوانیزه استفاده می شود که بدون آسیب رساندن به سطح از ضخامت پوششی آن آگاه شویم.

آیا گالوانیزه کردن دکل در کارخانه بهتر است یا در محل پروژه ؟

همراه پوشش دهی دکل ها ( گالوانیزه کردن یا رنگ کردن ) در كارخانه مطمئن تر و با کیفیت بیشتری نسبت به پوششهای اعمال شده در محل انجام می شود . در حال حاضر روش دقیقی جهت بررسی میزان چسبندگی روی پوشش هایی که گالوانیزه گرم شده اند وجود ندارد و ضرورتی نیز جهت انجام آزمایش چسبندگی بر روی پوشش ، به دلیل ویژگی ها و مشخصات پیوندهای متالورژیکی که بین فلز پایه که همان آهن یا فولاد هستند با فلزی که پوشش به وسیله آن انجام می شود که عموما روی می باشد ، احساس نمی شود .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *